Projektet är ett tvärsektoriellt projekt för en hållbar framtid med syfte att minska klimatpåverkan och samtidigt barns negativa hälsoeffekter. Projektet bygger på tidigare forskning om barns aktiva transporter men med helt ny teknisk innovationslösning utifrån modellen CERO, utvecklad på KTH.
Tillsammans kan Region Gotland och KTH skapa förändring i barnens aktiva mobilitet och en grund för system- och infrastrukturplanering, en verklig förändring för en hållbar, aktiv och klimatneutral framtid.
Klimatpåverkan från bilresor behöver minskas i Sverige för att nå de nationella målen. Ungefär 70–80% av resor i tätorter är kortare än 3–4 km. Samtidigt är de korta bilresorna smutsigast, räknat per km där bensinförbrukning och koldioxidutsläpp är ca 35 % högre de första 5 km. I Visby överskrids miljökvalitetsnormen för skadliga partiklar (PM10) i stort sett årligen vilket tros bero på biltrafiken.
Samtidigt finns stora folkhälsoutmaningar i det gotländska samhället med inaktivitet, övervikt och psykisk ohälsa. Hos gotländska barn i åldern 10-11 år rör sig endast 4 av 10 enligt rekommendationerna och ca en av fyra har övervikt eller fetma.
Gotland är biltätast i Sverige och bilen används vid relativt korta avstånd med kortaste körsträckan i landet per person och år. De korta körsträckorna tillsammans med resvaneundersökning på Gotland visar att det finns en stor överflyttningspotential från korta bilresor (max. 5 km) till cykel eller gång.
Fokus på barnens resor på Gotland
Flertalet studier finns om orsaker varför folk väljer bilen och hur man kan erbjuda alternativ för att ta sig till jobbet eller matbutiken. I huvudsak ligger fokus på de vuxnas bilresor. För en hållbar framtid och för att minska bilresorna framöver behöver vi även fokusera på barnens resvanor. I projektet Framtiden är Aktiva Ungas Mobilitet (FAKTUM) ligger fokus på barns aktiva mobilitet utifrån resor till och från skolan och fritidsaktiviteter, i samklang med barnkonventionen där barn ska inkluderas i beslut som gäller dem. Med aktiv mobilitet menas ökad rörelse i vardagen genom t.ex. gång och cykel till skola, jobb och fritidsaktiviteter.
Region Gotland har en unik möjlighet med både det kommunala och regionala uppdragen att på ett lättrörligt sätt bygga upp testbäddar för att hitta bestående lösningar för barnens aktiva mobilitet. Docent Robért har med sin forskning inom mobility management och modellen CERO möjlighet att bygga upp en världsunik modell utifrån barnens rörelsemönster för att stödja processen mot mål inom transportområdet.
CERO-metoden är central för projektet
Modellen är en analysmetod utvecklat på KTH som bygger på backcasting, där statistisk, beteendemodellering och lönsamhetsanalyser ligger till grund för att identifiera optimala vägar mot klimatmålen.
Det börjar med att kartlägga barnens beteendemönster när det gäller resor till skolan och fritidsaktiviteter samt intervjuer av både barn och föräldrar. Vi fokuserar på barn som går i grundskolan i tätorten. Efter datainsamling skapar vi tillsammans med KTH, andra förvaltningar och skolbarnen en åtgärdsplan där vi brett tar fram olika möjliga lösningar som baserar sig på analyser från datainsamlingens resultat. Sedan får skolbarnen och föräldrar vara med på testningsfas där vi implementerar åtgärdsplanens förslag. Testningsfas efterföljs av ännu en runda av datainsamling, utfört på samma sätt som i början för att systematiskt jämföra resultat.
Projektets slutprodukt är förslag på hur vi redan i planeringsfasen av infrastruktur och regelverk kan tänka annorlunda för att möjliggöra barnens aktiva mobilitet till skolorna och framtidsaktiviteter. Förhoppningsvis kan vi inspirera skolor, barnen och föräldrar att fortsätta med de olika åtgärder som har tagits fram under projekttiden. Även ett läropaket tas fram så att också andra kommuner och regioner kan ta del av arbetet.
Om projektet
FAKTUM drivs av Region Gotland och KTH. Energicentrum bidrar med projektledare, projektmedarbetare och kommunikatör, och två projektmedarbetare deltar från andra förvaltningar.
Projektet är finansierat av Vinnova och pågår från och med första augusti 2023 till december 2025.
Energicentrums nyhet 19 september 2024:
Länk till webbnyhet: ”Gotländska barns resvanor i fokus – skjutsas ofta, trots att det finns enklare eller snabbare alternativ”.