Forskningsprojekt ska hitta lösningar för vätgas till gotländsk färjetrafik

I ett nytt forskningsprojekt kommer forskare vid Uppsala universitet, Campus Gotland, att utveckla och utvärdera systemlösningar för att använda vätgas i den gotländska färjetrafiken. Projektet har fått finansiering från Energimyndighetens sjöfartsprogram och flera industriella partners deltar.

– Det är fantastiskt roligt att få möjlighet att på detta konkreta sätt kunna bidra i omställningen till den hållbara sjöfarten. Det här kommer att leda till mycket positivt för Gotland, Campus Gotland och sjöfarten i allmänhet. Genom samarbetet med våra industriella partners tillför vi stor branschkompetens och får goda möjligheter att se våra resultat förverkligas i närtid, säger projektledaren Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet, Campus Gotland.

Ett samarbetspojekt med stöd från Energimyndigheten

Projektet är ett samarbete mellan Uppsala universitet, Rederi AB Gotland/Gotland Tech Development, OX2, Linde Gas, Uniper och Bassoe Technology. Energimyndigheten har beviljat ett tvåårigt stöd om drygt tre miljoner kronor.

Forskningen leds av Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik och Stefan Ivanell, professor i vindenergiforskning (biträdande projektledare), båda vid Uppsala universitet. Ytterligare två forskare från universitetet, tillsammans med tre medarbetare från Gotland Tech Development och Bassoe Technology kommer att arbeta i projektet.

Som en konkret fallstudie kommer projektet att arbeta med nästa generations Gotlandsfärjor, du kan läsa mer om det på webbplatsen Gotland Horizon.

Foto/bild: Rederi AB Gotland

Relaterat innehåll

Mer om forskningsprojektet på Uppsala universitets webbplats.