Det finns fyra testprojekt för elväg i Sverige, som genomförs som ett steg i planerna för storskalig utbyggnad av elvägar. Smartroad Gotland är ett av projekten och tekniken som testas är trådlös laddning.
Totalt har 1,6 kilometer elväg installerats på två delsträckor mellan Visby flygplats och Visby, en längre på Lummelunds väg och en kortare på Kung Magnus väg. Vid Kung Magnus väg finns även ett energilager som delvis drivs av solceller.
Trådlös elväg
Elvägstekniken baseras på induktion där kopparspolar installeras under vägbanan. Dessa överför energi till en mottagare som kan monteras på alla typer av elektriska fordon såsom lastbilar, bussar och personbilar. Infrastrukturen är helt passiv under vägen tills ett fordon passerar över en spole, och identifieras som en godkänd mottagare av energi. Då startar energiöverföringen. Denna identifiering sker meter för meter, och infrastrukturen i varje segment slås av eller på på millisekunder. Tekniken är helt ofarlig för människor och djur i närheten av vägen.
Den trådlösa elvägen minskar behoven av fossila bränslen för tunga transporter på ett kostnadseffektivt, hållbart och energieffektivt sätt. Elvägar minskar även luftföroreningar kring motorvägar och i urbana miljöer samt skapar en lägre ljudnivå i storstadsområden.
Finansiering och projektperiod
Projektet finansieras av Trafikverket, drivs av ElectReon AB som står bakom tekniken, och genomförs tillsammans med Eitech, Caverion, GEAB, OSAB, NCC, Flygbussarna, Gotlands Bilfrakt, Gotland Ring, Vattenfall, Science Park Gotland, Swedavia, Matters Group, Davitor, Region Gotland och World Ecological Forum. Projektet startade 2019 och avslutas sommaren 2022.
Det genomfördes med stöd från Energimyndigheten och från den Europeiska regionala utvecklingsfonden.