Yrkestrafiken står för en stor del av utsläppen av växthusgaser i Sverige. 2018 startade därför det treåriga EU-finansierade projektet Hållbara transporter, där gotländska transportföretag får hjälp att utveckla eller komma igång med arbetet att bli energieffektivare och ställa om till förnybara drivmedel. Projektet är i sitt slutskede och avslutas under våren 2021 och utvärderas därefter.
Syftet med satsningen har varit att bidra till uppfyllandet av Sveriges 2030-mål, att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent.
Fokus har legat på vägtransporter och arbetsmaskiner inom anläggning/entreprenad och industri. I projektet ingick bland annat att genomföra informationsinsatser riktade till både utförare och beställare av transporter, att organisera erfarenhetsutbyte mellan aktörer och att se över möjligheter för en mer hållbar arbetspendling.
Projektets reserådgivare har även stöttat lokala arbetsgivare och deras medarbetare att välja en hållbar arbetspendling, som exempelvis kan vara cykling, samåkning och att resa kollektivt.
Hållbara transporters slutkonferens 27 oktober 2021
Transportföretag på väg mot klimatmålen – filmer
I dessa filmer får du möta såväl gotländska transportföretag på väg mot klimatmålen med stöd av projektet Hållbara transporter, som privatpersoner.
Transportföretag på väg mot klimatmålen – filmer
I dessa filmer får du möta såväl gotländska transportföretag på väg mot klimatmålen med stöd av projektet Hållbara transporter, som privatpersoner.
Medlemsföretag
- Gotlands Åkericentral
- Taxi Gotland
- Translast Transport AB
- Roma Grus AB
- OSAB
- Gotlands lastväxlartransporter AB
- Limo Gotland
- Vildenger Transport Gotland AB
- Kranbil Gotland AB
- Gotlands Bilfrakt
- Bro Väggarage
- Rydgarns Åkeri
- Ljugarns Schakt och Transport AB
- GLG Frakt AB
- Keges Grosshandel AB
- Privab
- Bosse Åkare Gotland AB
Finansiering
Finansieringen till projektet har främst kommit från Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Gotlands anslag 1:1 för regionala tillväxtåtgärder, men flera lokala aktörer medfinansierar också projektet genom arbetstid. Förutom att Region Gotland och Uppsala universitet har lagt ett betydande antal timmar i projektet så har även Sveriges åkeriföretag, Gotlands åkericentral och företagsnätverket Tillväxt Gotland bidragit med sin tid.