Elektrifiering av tunga transporter är en viktig del av den omställning som krävs för att möta Sveriges klimatmål. Gotland är ett pilotområde som går före och ellastbils-projektet är en del där vi studerar i praktiken hur det är möjligt att gå till väga för att realisera eldrivna transporter.
Tunga transporter står för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan. För att sektorn ska bli klimatneutral krävs teknikskiften och innovationer. Elektrifiering ger goda förutsättningar att kraftigt minska eller till och med eliminera lokala och globala emissioner men ställer samtidigt nya krav på transportleverantörer, transportköpare och infrastruktur.
Roma Grus testkör eldriven lastbil i sin dagliga verksamhet
Projektet skapar förutsättningar för åkerier och entreprenörer att erbjuda hållbara transporter. Detta sker genom att studera och demonstrera användningen av elektrifierade tunga lastbilstransporter kopplat till energianvändningen. I projektet kör Roma Grus en eldriven Volvolastbil som en del av den dagliga verksamheten.
Lokalt energilager och beräkning av energianvändning och miljöpåverkan
Vattenfall erbjuder ett lokalt energilager och i kombination med det lokala energilagret ska projektet visa på innovativa, skalbara lösningar för elektrifierade transporter i samspel med elsystemet på Gotland.
Ecoloop är projektledare och ska beräkna systemets energianvändning och miljöpåverkan genom att använda data från den kontinuerliga driften.
Projektperiod och finansiärer
Projektet genomförs med stöd från Energimyndigheten och från den Europeiska regionala utvecklingsfonden och Tillväxtverket. Det genomförs av Ecoloop tillsammans med Roma Grus, Vattenfall Services Nordic och Volvo Lastvagnar.
I referensgruppen finns Energicentrum Gotland, GEAB och Länsstyrelsen Gotland. Projektet startade 2021 och avslutas under 2022.