Gotländska barns resvanor i fokus
Den första fasen av projektet FAKTUM, Framtiden är aktiva ungas mobilitet, är klar. Omfattande datainsamling har gjorts, cirka 800 gotländska barn deltagit och djupintervjuer genomförts. Resultaten visar en tydlig trend: många barn skjutsas med bil trots att de skulle kunna gå, cykla eller åka buss. Nästa steg är en workshop med barn och vuxna.
I projektet Framtiden är Aktiva Ungas Mobilitet, FAKTUM, som Energicentrum Gotland driver tillsammans med KTH, ligger fokus på barns aktiva mobilitet utifrån resor till och från skolan och fritidsaktiviteter. Det görs i samklang med barnkonventionen, som anger att barn ska inkluderas i beslut som gäller dem. Med aktiv mobilitet menas ökad rörelse i vardagen genom till exempel gång och cykel till skola, jobb och fritidsaktiviteter.
Föräldrars och barns perspektiv
Barnen anger två huvudorsaker till att de skjutsas: tidsbrist och samåkning. En resetidskvot som tagits fram i projektet visar dock att många av barnen faktiskt skulle kunna resa snabbare med buss eller cykel. Detta pekar på en missuppfattning om tidsvinster med bil.
– Den bästa utbildningen vi kan ge våra barn är att ge dem rörelsefrihet, det vill säga låta dem ta sig till skolan själva utan föräldrarna, säger Energicentrums projektledare Petra Ahlman.
Hon tycker att det krävs en större förändring, som inte enbart fokuserar på infrastrukturåtgärder:
– Barnets perspektiv kommer i kläm i samhällsplaneringen, som ofta fokuserar på vuxnas arbetspendling eller ser barn som en homogen grupp. Föräldrarnas bilnorm leder till ökad skjutsning, vilket gör att barn missar mycket av sin utveckling. Självständiga resor ger barn möjlighet att upptäcka sin närmiljö, känna ansvar och kan stärka deras självförtroende, resonerar hon.
Vill gå och cykla mer
Undersökningen visar att resmönstren skiljer sig åt mellan skolor på Gotland. Vid en skola i Visby skjutsas den högsta andelen barn med bil till skolan (45 procent). Detta trots att hela 71 procent av eleverna har max fem kilometer till skolan. Samtidigt har denna skola även den största andelen elever som aktivt tar sig till skolan på egen hand (36 procent). I kontrast till detta är bussen det vanligaste färdmedlet för eleverna vid skolor på mindre tätort där drygt 40 procent av eleverna tar bussen till skolan.
Orsakerna till att elever skjutsas varierar. 18 procent av barnen anger tidsbrist på morgonen, 17 procent samåkning, och 15 procent menar att avståndet till skolan är för långt för att gå eller cykla.
Undersökningen visar också att många barn är intresserade av att gå eller cykla mer, särskilt om de kan göra det tillsammans med vänner eller syskon. Detta blir en viktig utgångspunkt för framtida insatser inom projektet.
Nästa steg: workshop med barn och vuxna
Nu påbörjas andra fasen av projektet. Fredag den 20 september anordnas en workshop med cirka 30 tjänstepersoner och intressenter samt cirka 40 barn för att få fram mångsidiga lösningar som baserar sig på barnens svar. Olika åtgärder tas fram och kommer testas under en testperiod.
FAKTUM pågår till december 2025. Slutprodukten kommer att bestå av rekommendationer till Region Gotland utifrån vilka åtgärder som har haft effekt, inklusive uppskattade koldioxid-besparingar och hälsovinster.
Därutöver tas en vägledning fram för hur Sveriges kommuner och regioner kan arbeta med barnrättsfrågor som process inom transportområdet.
60 minuter fysisk aktivitet per dag
Folkhälsomyndighetens rekommendation är minst 60 minuter fysisk aktivitet per dag för barn, men i dag når endast 20 procent av barn i Sverige upp till detta. Om de gick eller cyklade till skolan skulle de redan ha uppfyllt en stor del av sitt dagliga behov av fysisk aktivitet. Dessutom visar studier att barn som är aktiva i ung ålder ofta fortsätter med detta beteende som vuxna.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Petra Ahlman, projektledare FAKTUM, Energicentrum Gotland. Telefon 0498- 26 97 10 eller e-post petra.ahlman@gotland.se.