Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

GAIST- Gotland accelererar i samverkan för grön tillväxt

Ett fält med gula blommor och vinkraftverk i bakgrunden.

Ett samverkansforum mellan myndigheter, organisationer och näringslivet med syfte att bidra till minskad klimatpåverkan, förbättrad energiberedskap och stärkt näringslivsutveckling.

Gaist ordförande är landshövdingen i Gotlands län, vice ordförande är regionstyrelsens ordförande.

Deltagare

Länsstyrelsen i Gotlands län, Region Gotland, Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen, Försvarsmaktens Högkvarter och Gotlands regemente P18, Uppsala universitet Campus Gotland, Svenska kraftnät, Vattenfall eldistribution, Gotlands Energi AB, OX2, Heidelberg Materials, Nordkalk/KPAB, Gotlandsbolaget/Destination Gotland, Tillväxt Gotland, LRF Gotland och Gotlands vindelsproducenter.

Målsättning

Genom mötena i Gaist är målsättningen att möjliggöra den hastighet som energiomställningen och industriomställningen kräver och se till hur utvecklingen blir ändamålsenlig utifrån Gotland och Sveriges bästa.

Arbetssätt:

  • Utveckla ett gott samarbete, en Gaist-anda, och utmana gamla sanningar.
  • Dela målbilder med varandra.
  • Öka förståelsen för utmaningarna.
  • Arbeta med helhetsperspektiv.
  • Skapa framdrift - ”bygga upp en verkstad”, identifiera frågor som behöver framflyttning/hinderröjning.
  • Fungera som referensgrupp för planering och förankring.
  • Kommunicera helhetsbilden externt om Gotlands behov kopplat till energiomställning.

Kontakta oss

Agneta Green
Energi- och klimatsamordnare

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 juni 2026