GAIST- Gotland accelererar i samverkan för grön tillväxt
Ett samverkansforum mellan myndigheter, organisationer och näringslivet med syfte att bidra till minskad klimatpåverkan, förbättrad energiberedskap och stärkt näringslivsutveckling.
Gaist ordförande är landshövdingen i Gotlands län, vice ordförande är regionstyrelsens ordförande.
Deltagare
Länsstyrelsen i Gotlands län, Region Gotland, Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen, Försvarsmaktens Högkvarter och Gotlands regemente P18, Uppsala universitet Campus Gotland, Svenska kraftnät, Vattenfall eldistribution, Gotlands Energi AB, OX2, Heidelberg Materials, Nordkalk/KPAB, Gotlandsbolaget/Destination Gotland, Tillväxt Gotland, LRF Gotland och Gotlands vindelsproducenter.
Målsättning
Genom mötena i Gaist är målsättningen att möjliggöra den hastighet som energiomställningen och industriomställningen kräver och se till hur utvecklingen blir ändamålsenlig utifrån Gotland och Sveriges bästa.
Arbetssätt:
- Utveckla ett gott samarbete, en Gaist-anda, och utmana gamla sanningar.
- Dela målbilder med varandra.
- Öka förståelsen för utmaningarna.
- Arbeta med helhetsperspektiv.
- Skapa framdrift - ”bygga upp en verkstad”, identifiera frågor som behöver framflyttning/hinderröjning.
- Fungera som referensgrupp för planering och förankring.
- Kommunicera helhetsbilden externt om Gotlands behov kopplat till energiomställning.
Kontakta oss
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 3 juni 2026