Gå till startsidan
Gå till startsidan
Sök

Tredje gotlänningen som tar plats i medborgarstolen

En röd stol som sitter vid sidan av en väg.

Det blir Peter Ahl som tar över platsen i medborgarstolen. Från och med den 14 april och ett år framåt är han en del av Energicentrums styrgrupp. Lär känna honom lite bättre, här.

Vad i energiomställningen är det som engagerar dig allra mest? Och varför?

– Det är intressant med de olika tekniska lösningarna som finns, att det finns en lösning för nästa alla problem och de olika utmaningarna – tekniska, ekonomiska och politiska.

Hur fick du reda på att du kunde ansöka om platsen i medborgarstolen?

– Jag har känt till den sedan den startade, har varit intresserad från början men inte sökt förrän nu.

Favoritmusik?

– Blondie, Iron Maiden, Nirvana, Led Zeppelin, ja listan kan göras lång.

Bästa bok?

– ”Hur jag lärde mig förstå världen” av Hans Rosling.

Vad gör du helst på fritiden?

– Renoverar huset, umgås med familj och vänner, lagar mat, pysslar med diverse.

Dold talang? Något få vet om dig?

– Har ett fantastiskt tålamod.

Fredagsmiddag – vad tillagas?

– Barnen kräver kyckling på fredagar.

Något smultronställe här på Gotland..?

– Visby.

Peter Ahl tar över stolen efter Andreas Johansson som har varit en del av styrgruppen sedan april 2022. Tack Andreas för ditt engagemang!

Medborgarstolen är gotlänningarnas egen röst i Energicentrums styrgrupp. Representanten byts årligen.

Frågor eller funderingar om medborgarstolen?

Kontakta Stefan Persson, regional utvecklingsdirektör och styrgruppens ordförande, stefan.persson@gotland.se eller Patrick Dahl, verksamhetschef Energicentrum Gotland, patrick.dahl@gotland.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
22 april 2026